PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ak za počiatok elektroniky v pope budeme považovať KRAFTWERK a za jej súčasnú tvár si dosadíme tanečné parties či produkciu DJ-ov, zákonite nám výjde výsledok, že vzdanie sa živých nástrojov viedlo k „odľudšteniu“, robotizácii hudby či k jej transformácii zo záležitosti posluchovej na vec účelovú. Až hlbšie ponorenie sa do „scény“ odhalí jej skryté taje, ukáže, že „mašinky“ nemusia chabo zakrývať autorovu neschopnosť, že ak nechýba muzikálny talent, stačí jedna osoba a počítač na to, aby z reproduktorov sálalo rovnako ľudské teplo ako z pätice upotených inštrumentalistov hrajúcich ako o život.
A presne o tom je (v podstate) one-man projekt ABUSE. Od úvodnej „Riverphonic“ sa Vladovi Ďurajkovi (a jeho hosťom) podarí nastoliť a až do konca udržať hustú atmosféru, vláčnu, ale nie nudnú, doslova vyzývajúcu k uvoľnenému posluchu na pohovke. „Soundtrackovosť“ celého projektu trochu pripomenie „Perdition City“ od ULVER (ak by som mal vypichnúť záchytný bod na „metalovej“ scéne) či Badalamentiho hudbu k Lynchovým filmom („Black Water“). Hlavnou devízou „The Great Outdoors“ je však jeho aranžérska prepracovanosť. Trip-hopovo zasnené beaty sa prelínajú so živými nástrojmi, ich samplami, scratchami či s hodinárskou precíznosťou povyberanými zvukmi úplne prirodzeným spôsobom. Môže mi byť jedno, či ABUSE zvláda hrať na klavír alebo nie, či ovláda noty a vie brnkať na gitaru. Bohate totiž stačí, že vie, do akého kontextu dané nástroje patria. V „Given“ toto umenie snáď cítiť najviac: ľahko industriálne-ambientný podklad citlivo reaguje na slučku so ženským hlasom, ustupuje, podfarbuje ju, aby prebral velenie a vzápätí sa stiahol naspäť. Na míle ďaleko od bezhlavého napasovania vokálu na tanečný rytmus, konieckoncov o „tanečnosť“ na celom CD ide snáď v poslednom slede.
„The Great Outdoors“ je moderný, trvanlivý a po všetkých stránkach svetový album. Zachytil dobu, keď elektronika koketuje s jazzom, soulom či retro-rockom a vice versa. Napriek tomu, že ide, zjednodušene povedané, o dielo jedného človeka a kopy software, máme pred sebou nesmierne živý a hrejivý album, ktorého sa len ťažko nabažiť. Úspech ABUSE v Čechách (koncert živej inkarnácie projektu v paláci Akropolis, ktorého záznam sa nachádza na CD-Extra stope disku), vystúpenia na najväčších festivaloch na Slovensku (Pohoda, Wilsonic) či Maďarsku (Sziget) nie sú náhodou. Ono totiž stále platí, že najlepším predpokladom na úspech je kvalita, a nie účasť vo finále SuperStar.
Napriek tomu, že ide o dielo jedného človeka a kopy software, máme pred sebou nesmierne živý a hrejivý album, ktorého sa len ťažko nabažiť.
8,5 / 10
1. Riverphonic
2. Heavenly
3. Given
4. The Great Outdoors Pt2
5. He Knows Why
6. Black Water
7. Carmina Urbana
8. Weeping Song
The Great Outdoors (2004)
Sleepfields (EP) (2002)
4th Floor Sinking (2001)
Silt (1998)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Deadred Records
Stopáž: 40:28
Produkce: ABUSE
Na adrese Deadred Records si môžete stiahnuť ukážky zo všetkých skladieb a kompletné EP "Sleepfields".
Problem takehoto albumu je, ze sa hodi akurat tak na sobotnajsie popoludnie po praci na zahrade. Aj to nie vzdy, lebo niekedy potrebujes viac nakopnut ako vcucnut sa do gauca. Naj. skladba: Carmina Urbana
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.